Inzicht en grip voor het MKB

Koen Hahn is medeoprichter van Skyclear, een consultancybureau dat bedrijven helpt om meer grip te krijgen op hun processen, data en IT. Vanuit zijn jarenlange ervaring bij grote corporates brengt hij die kennis nu naar het MKB in Limburg. Al ruim vijftien jaar is hij actief lid van de Roda JC Business Club, als ondernemer én fan in hart en nieren.

Koen Hahn
- Eigenaar & Business Consultant Skyclear

Ondernemen met data én clubliefde

Koen is al zijn hele zakelijke leven actief in arbeidsbemiddeling en consultancy. In 2020 besloot hij het roer om te gooien en stapte hij in met twee compagnons bij Skyclear. “We werken veel voor grote organisaties als KPN, Vodafone en ABN Amro. Maar onze missie is om die kennis beschikbaar te maken voor het MKB in Zuid-Nederland.”

Skyclear ontwikkelde laagdrempelige tools zoals het MKB-dashboard en het MVO-dashboard. “We merkten dat bedrijven niet zitten te wachten op uurtje-factuurtje consultancy, maar wél op concrete oplossingen. En zo zijn onze producten ontstaan.”

Daarnaast biedt Skyclear zogeheten BI Services: “We nemen de volledige business intelligence-functie van een bedrijf uit handen. Zo voorkom je dat alles stilvalt als één medewerker wegvalt. We leveren continuïteit én kwaliteit.”

Van Kaalheide tot Business Collectief

Koens band met Roda JC gaat ver terug. “Mijn eerste wedstrijd was eind jaren tachtig op Kaalheide. Mijn oom was toen voorzitter, dus ik liep als kind overal rond: in de kleedkamers, spelerstunnel… Ik ben letterlijk met Roda opgegroeid.”

In zijn studententijd was hij één van de oprichters van de  ‘West-Side-Ultra’s’, een supportersgroep die sfeer bracht in het nieuwe stadion. “Het hoogtepunt was de trip naar Milaan, toen Roda tegen AC Milan speelde. Dat vergeet ik nooit meer.”

Ook zakelijk is hij al jaren betrokken bij de club. “Ik heb bij meerdere bedrijven stoeltjes gehad, en met Skyclear zijn we nu al vier jaar actief lid. We hebben stoelen, een reclamebord én een filmpje op het grote scherm voor en na elke wedstrijd.”

Laagdrempelig netwerk

Koen is enthousiast over de sfeer binnen de Business Club. “Het is geen haantjescultuur. Je leert elkaar echt kennen, zeker tijdens de netwerkactiviteiten. De rally van Wealer was een mooi voorbeeld: elke stop wisselde je van bijrijder. Dat levert échte gesprekken op.”

Hij merkt dat het netwerk duurzaam is. “Mensen die lid worden, blijven vaak ook. Dat zegt veel. Natuurlijk levert het ook business op, maar dat is niet de hoofdmoot. Het gaat om betrokkenheid en vertrouwen.”

Lid worden? Gewoon doen!

Voor twijfelende ondernemers heeft Koen een duidelijk advies: “Gewoon doen, als je iets met Roda hebt. Je moet het niet alleen om het zakelijke doen. Maar als je actief bent in de regio, dan is dit een prachtig netwerk. Roda is niet alleen Kerkrade, het is Parkstad.”

Tot slot hoopt hij dat het netwerk blijft groeien. “Hoe meer leden, hoe sterker de club. En laten we vooral blijven inzetten op eigenaren aan tafel. Dat maakt de gesprekken écht waardevol.”

Waarom zij meedoen

Dave Crombach
Eigenaar / Managing Director SBL Plus
Ruud Kockelkorn
Directeur en mede-eigenaar PeachGroup
Huub Minten
Directeur-Eigenaar van Minli
keyboard_arrow_up